Reggeli turmixolás

Évekkel ezelőtt Amerikába ment férjhez egy barátnőm, akin észrevettem, hogy egyre több amerikai szokást ránt magára, majd engem is megfertőzött néhánnyal. Ilyen a turmixolás. Először hülyének néztem, hogy reggelente mindenfélét összedobál, majd pillanatok alatt lehajtja, holott nincs is jobb, mint leülni és együtt reggelizni a családdal. De be kell látnom, rájöttem, hogy van ennek praktikus oldala is. Egyrészről, a kaotikus reggelekben azért erre mindig jut idő, a kétévest kivéve mindenki szívesen megissza. Másrészről, így észrevétlenül be tudom csempészni a vitaminokat a kiszemelt családtagokba. Ami másként nem olyan egyszerű.

De mit is tegyünk a turmixba?!

1. Idény gyümölcs: alma, szőlő, szilva, körte, áfonya vagy bármi más, amit éppen kapunk. Nekem most nagy kedvencem, hogy nyersen céklát felkockázok és hozzáadom. A gyümölcs fogyasztás előnyeit azt hiszem nem kell ecsetelnem, arról még lehetne vitázni, hogy valóban van-e elegendő tápanyag tartalma a gyümölcseinknek,illetve mennyire vegyszeresek, így ha tehetjük, válasszunk bio termesztésűt.

 

2. Bogyók/Magvak. ha jó a turmix gépünk, akkor szárított magokat érdemes beledobálni: lenmag, szezámmag, tökmag, vagy egy igazi vitaminbomba és ezért én nagyon kedvelem, a szárított goji bogyót. Ezzel két legyet ütünk egy csapásra, ugyanis az ilyen magok a szervezeten átmennének szinte "érintetlenül", viszont örlemény formában jobban fel tudjuk venni az értékes vitaminokat, ásványianyagokat és mint rostdús táplálék sem elhanyagolhatóak, így kifejezetten jó az emésztésnek.

 

3. Olaj: a sok gyümölcs miatt nem érződik az íze, így én mindig belelöttyintek hidegen sajtolt olajat, ami nálunk általában, lenmag, kendermag, vagy mákolaj. Na, ez az, amit a családdal másképpen nem tudnék megetetni, így meg gyanútlanul elfogyasztják az omega 3 bombámat. Ráadásul kifejezetten ajánlott reggel a zsír/olaj bevitel, mivel beindítja az epeműködést, amely a zsírbontáson túl a máj méregtelenítésében is fontos szerepet játszik. 

 

4. Fehérje: tudósok folyamatosan ontják a tanulmányokat, hogy milyen fontos a reggeli fehérje bevitel. De, mivel nincs gusztusom nyers tojást beleönteni, így azt találtam ki, hogy magas fehérje tartalmú növényeket használok. Ilyen például a kendermag örlemény, esetleg "hemp" néven is ismerős lehet., Ha van kéznél füge, csíra, avocado, spenót vagy a mostanában divatossá vált chia mag, akkor máris megoldottuk a problémát, mert kiváló fehérje források is.

5. Vitaminok/Gyógyírek: Hát ez az én titkos fegyverem, erről mit sem tud a család, azaz egy esetben szoktam lebukni, ha fokhagymát rakok bele, mert turmixolás ide vagy oda, a fokhagyma ízét semmi sem tudja eltüntetni, csak ihatóvá tenni maximum. Van egy enyhe utóíze, ami nem olyan vészes, az óvodásom is megissza, habár a végén megjegyzi,  hogy anya, mit raktál te bele?! A fokhagymát azért szeretem, mert felturbózza az immunrendszert, DE napi szinten természetesen nem használom, csak néha-néha.
Szoktam még belerakni D-vitamin cseppeket, és/vagy korall kalciumot (magnézium tartalma miatt is). C-vitamin, antioxidáns és bioflavonoidok pótlására homoktövis port, ilyenkor egy kis mézzel is kiegészítem, hogy ne legyen túl savanyú. Egy teljes spektrumot nyújtó ásványi anyag forrás pedig a bázikus por.. Ha pedig le vagyunk robbanva jöhet egy kis cordyceps vagy a grapepfruit mag cseppek. Ilyen egyszerűen lesz egy sima turmixból észrevétlenül gyógyturmix.

6. Víz: én legtöbbször szűrtvizet használok, de fel lehet önteni gyógyteával, vagy rizs/mandula/kókusz tejjel is. Aki pedig szereti a tejet, annak az is egy lehetőség, illetve joghurttal is nagyon finom.

Az elkészítés max 5 perc és igazán laktató, tápláló (de persze a reggelit sem zárja ki). Remélem kedvet csináltam és kipróbáljátok!