A nagy nemzetközi bio káosz a kozmetikumok piacán

Idén is megrendezésre került a BioFach kiállítás Nünbergben, ahol minden, magára valamit is adó bio-natúr-öko termékeket gyártó, forgalmazó cég, a világ minden tájáról képviselteti magát. Idén mi is ellátogattunk erre a kiállításra, hogy friss hírekkel szolgálhassunk: milyen új trendek, termékek és feltörekvő gyártók vannak és lesznek, ezen a hazánkban is egyre fontosabbá váló piacon.

A kiállításon lenyűgöző méretekkel és hangsúllyal foglalkoztak a kozmetikumokkal is. Tartottak egy érdekes előadást a legnagyobb európai országok és az USA képviselőjének részvételével a bio/natúr kozmetikumok helyzetéről. Megdöbbentő, de minden országban a legnagyobb probléma, hogy nincs a bio, öko és natúr kozmetikumoknak és tisztítószereknek egy  egységes és elfogadott meghatározása, szabályozása és ellenőrzése. A gyártókat, a kötelező szövegek megjelentetésén túl nem vonják felelősségre, ha túlzó vagy félrevezető nevet, szövegeket jelentetnek meg a csomagoláson, és azt reklámjaikban is felhasználják. Ez viszont ahhoz az itthon is tapasztalható általános problémához vezet, hogy félrevezetik a fogyasztókat: sokszor bio kozmetikum név alatt olyan termékek kerülnek forgalomba, ami igaz tartalmaz néhány bio termesztésből származó hozzávalót, de mellette ott lapulnak a kritikus kémiai, szintetikus összetevők is.

Ha valaki eljut arra a felismerésre, hogy minden ismertebb kozmetikai márka tartalmaz olyan összetevőt, amely irritáló, allergizáló, rosszabb esetben mérgező, és tudatossá válik abban, hogy stop, innentől kezdve természetes dolgokat hajlandó csak használni, akkor nem ér véget a kálváriája, hanem itt kezdődik csak igazán! Hiszen résen kell lenni, hogy a természetesnek kikiáltott termékek valóban nem tartalmazzák-e a nem kívántakat. Számunkra érdekes volt azt hallani, hogy ez minden országban, még az olyan bio és natúr nagyhatalmak, mint az USA, Németország vagy Franciaország esetében is egy óriási probléma. Talán még a németeknél a legkevésbé, ott már nemcsak a fogyasztók tudatosabbak, de a gyártók is betartják a már létező előírásokat, illetve hisznek abban, hogy egy cég és a bio-natur termékcsaládja csak akkor lehet sikeres a fogyasztók körében, ha nemcsak a kommunikációja, a reklámok szajkózzák ezt, hanem az összetevők listája (közismert nemzetközi nevén INCI) is alátámasztja, ráadásul minden egyes termékük esetében. Hatékonyan működő minőségellenőrző rendszerük ebben különösen segít.

A franciák hangsúlyozták a nemzeti sajátosságokat, hiszen egy olyan termék esetében, mint a kozmetikum, soha nem elhanyagolható annak élvezeti értéke, és ők ezt igen fontosnak tartják. Ezt mi is megtapasztaltuk a saját bőrünkön, hiszen hiába a tökéletes összetevő lista, a hatóanyagok meggyőző százaléka, mégis sokan először megszagolják az adott krémet vagy szappant, és az alapján döntenek hosszútávon. Pedig az illat is egy érdekes kérdés, hiszen alapvetően nincs szerepe például egy krém esetében, csak akkor, ha az esszenciális illóolajok hozzáadásából származik és nem valamilyen szintetikus illatanyagból.

Az angolok is a vásárlók megfelelő informálását és oktatását tartják a legfontosabbnak. Külön hangsúlyozták, hogy náluk az egész natúr kozmetikum félreértelmezett, és ez köszönhető például a nagyobb gyártóknak, mert az ő felelősségük, hogy mit és hogyan kommunikálnak. Náluk először a Body Shop volt az a cég, aki "megtanította" a fogyasztókat, hogy egy-egy termék megvásárlásával olyan felelősséget is vállalnak, mint az esőerdők védelme vagy az állatkísérletek visszaszorítása a kozmetikum fejlesztések terén. Ez a kommunikáció annyira hatásos volt, hogy a fogyasztók azonosították is a céget és termékeit a természetes fogalmával, meg sem fordul a fejükben, hogy bizony ennek ellenére számos káros kémiai összetevő is található a termékeikben.

Abban azonban mindenki egyetértett, hogy a korrekt és közös szabályozáson, a fogyasztók megfelelő tájékoztatásán és a cégek felelősségén túl nem szabad átesni a ló túlsó oldalára sem, hiszen ha egy ilyen folyamatosan és dinamikusan fejlődő iparágat gúzsba kötnek a berögzült és gyorsan elavuló szabályokkal, rendeletekkel, akkor gátat szabnak a fejlődésnek is.

Ugyanez a sokszínűség, a nemzeti sajátosságok és az elvek különböző értelmezése volt megfigyelhető a kiállító cégek esetében is: láttunk virág-és gyümölcsillatba burkolózó gyönyörű fürdőbombákat, teljesen a funkcionalitásra hagyatkozó egyszerű csomagolású, ámde csodálatos-összetevőjű krémeket, vagy éppen újrafelhasznált papírba csomagolt dekorkozmetikumokat is. Magyarországot a Biola natúr kozmetikumok képviselték, de a nagy nemzetközi gyártók is felvonultatták idei újdonságaikat. Reméljük, hamarosan nálunk is találtok ezekből jó néhányat.

Összegzésképpen elmondható, hogy bár nálunk még csak éledőben van a valódi natúr és biokozmetikumok iránti igény, és még csak kevesen foglalkoznak és vannak tudatában a kritikus összetevőknek (általában valamilyen betegség, pl ekcéma miatt), de szabályozásban és kínálatban nem sokkal tartanak előrébb a nyugati féltekén. Nekünk pedig marad a nagyító, amivel mindig át kell bogarászni az INCI listát. De ezt itt a Kerekegészségnél mi megtesszük helyettetek is.