C-vitaminra fel!

Mit, mennyit és hogyan?

A C-vitamin, kémiai nevén aszkorbinsav egy vízben oldódó antioxidáns vitamin, amelynek számos, nélkülözhetetlen szerepe van a szervezet egészséges működésében, a legáltalánosabban ismertektől kezdve (pl: immunrendszer erősítés) egészen a kevésbé tudatosult funkciókig (pl: vas felszívódása, sejt védelem stb.)

Az első és legfontosabb szabály, hogy a természetben találhatóak a legjobban hasznosuló vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok, így a legjobb, ha a C-vitamin is táplálékainkon keresztül jut a szervezetünkbe. Ráadásul a természetben az aszkorbinsav nem önállóan, hanem más vegyületekkel együtt található, amelyek, mind a felszívódásban, mind a hatás kifejtésében jelentős szerepet játszanak (pl: bioflavonoidok, rutin stb.). A szintetikus C-vitamin termékekkel az a legnagyobb baj, hogy csak aszkorbinsavat tartalmaznak, szervezetünknek máshonnan (mondjuk a testszövetekből) kell elvennie a teljes C-vitamin komplexum többi alkotórészét. Ha ehhez nem áll elegendő tartalék rendelkezésre, az aszkorbinsav nem hasznosul megfelelően és kiürül. Ráadásul nagyon sok tablettában használnak színező, csomósodás gátló vagy más adalékanyagokat, amelyekről jelenleg is heves vita zajlik, bizonyos kutatások igazolni vélnek károsodásokat, betegségeket. Amúgy sem világos, minek kell egy tablettát például megszínezni? Talán a víz színtelensége miatt csak színes tablettákat hajlandó szállítani?

Mindenesetre, van azoknak is megoldás, akik úgy gondolják, hogy nem elég a táplálékkal bevitt vitamin mennyiség és szeretnének természetes vitaminpótlást. Acerola cseresznyéből (mint például a fin Xyliacertabs), vagy csipkebogyóból (mint például a Calivita C300 Plus vitaminja vagy a gyermekeknek készült Lion Kids C) készülnek természetes C-vitaminok.

Ez egyből fel is vet egy másik kérdést, hogy mennyit? Különböző álláspontok vannak ez ügyben is, de abban mindenki megegyezik, hogy a hivatalos napi beviteli ajánlás (RDA Recommended Dietary Allowance) 60 mg nevetségesen alacsony érték. Az pedig a józan észnek is logikus, hogy betegségek esetén érdemes emelni a napi beviteli adagot egyes ajánlások szerint néhány száz mg, de vannak olyan álláspontok is, amikor az ezres nagyságrendeket ajánlják.

Egy biztos, a C-vitamin fontos, különösen a ránk váró őszi-téli időszakban és ha tehetjük találjuk meg a természetes megoldásokat.

Éljünk egészségesebben, legyen kerekebb a világ!